Keumyoil Film Production 영화사 금요일
Keumyoil Film Production was created to document minorities erased out from history. The company is based in Seoul, Korea. It is named after Friday from Robinson Crusoe: Keumyoil means Friday in Korean. Ko Duhyun and Yang Juyeon are the company’s driving forces. The two are striving to make films that awaken and challenge people. The company’s most recent production is Loop Dreams (2019, KO Duhyun). It opened in January 2021 in Korea and received favorable responses from viewers and critics alike. The two works in progress, My Missing Aunt and The Eyeglasses, were introduced at various film markets in and outside Korea. Keumyoil Film Production is taking a step forward to grow as an experienced and dedicated documentary film production company. 
영화사 금요일은 역사에서 지워진 소수자들의 이야기를 담는 다큐멘터리 영상 제작을 위해 만들어졌으며, 한국의 서울을 기반으로 활동하고 있다. 회사의 이름은 소설 <로빈슨 크루소>의 등장 인물 '프라이데이'에서 따왔다. 회사는 고두현과 양주연을 주축으로 운영 중에 있다. 최근작인 <요요현상>(2019, 고두현)은 2021년 1월 한국에서 개봉해 관객과 평단에서 호의적인 반응을 이끌어냈고, 현재 제작하고 있는 영화 <양양>과 <안경, 안경들>은 국내외 여러 필름 마켓에 소개되었다. 
KO Duhyun 고두현 CEO/Filmmaker/Producer
KO Duhyun makes and produces documentary films. He studied journalism at college and documentary production at graduate school. He debuted with a feature documentary, 'Burmese on the Roof'(2016, co-directed by OH Hyunjin), was screened at the 16th Busan International Film Festival (Wide Angle, International Competition). The film is about the lives of three undocumented migrant workers from Myanmar. The same year, it was selected as the recipient of the BIFF Distribution Support Fund. In 2017, he submitted a short documentary film, Poltergeist (2017), to the 15th Asiana International Short Film Festival (International Competition). Loop Dreams (2019) is his subsequent work, a feature documentary. It is about five young people for whom the yoyo is work and hobby. The film was screened at the 45th Seoul Independent Film Festival (New Choice). KO is currently working as a producer for a feature documentary, My Missing Aunt (production in progress, directed by Yang Juyeon). He is also preparing to make a new feature documentary film, The Eyeglasses (production in progress).
고두현은 다큐멘터리 연출과 제작을 하고 있다. 학부에서는 신문방송학을, 대학원에서는 다큐멘터리 제작을 전공했다. 데뷔작인 장편 다큐멘터리 <옥상 위에 버마>(2016, 공동연출 오현진)는 제21회 부산국제영화제 와이드앵글 다큐멘터리 경쟁에서 상영되었다. 미얀마 출신의 미등록 이주노동자 세 사람의 삶을 담고 있는 이 작품은, 그해 배급지원펀드에 선정되었다. 2017년에는 사라진 이주노동자의 권리를 다룬 단편 다큐멘터리 <목소리>(2017)를 제15회 아시아나국제단편영화제 국제경쟁에 선보였다. 뒤이어 장편 다큐멘터리 <요요현상>(2019)은 요요를 일과 취미로 하는 다섯 청년을 다룬 작품으로, 제45회 서울독립영화제 새로운선택부문에서 상영되었다. 현재는 장편 다큐멘터리 <양양>(제작 중, 연출 양주연)에서 프로듀서로 일하고 있으며, 새 장편 다큐멘터리 <안경, 안경들>(제작 중)을 준비 중이다.
YANG Juyeon 양주연 Filmmaker/Writer/Researcher
YANG Juyeon is a documentary director and producer based in South Korea. She studied broadcasting and media at college and women’s studies at graduate school. YANG is very interested in the narrativization of ‘women’ in Korean society and the memories that could not become part of history. Her first film was a short documentary, The Shadow of the City (2013), about the Korean jjokbang (flophouse) village at Yang-dong near the Seoul Station. In Song of Tomorrow (2014), she talked about irregular workers, the janitors at her college. The film won the Excellence Award at the 7th Pusan Women’s Right Film Festival. Her next film, The Trail of Grandma’s Home (2015), is about the memory of the May 18th Democratic Uprising in 1980. It won multiple awards: the Grand Prix and the Special Jury Prize at the 2nd Saram-Sesang Film Festival; the Grand Prize at the 13th Asiana International Short Film Festival (National Competition). The newest My Missing Aunt is YANG’s first feature documentary. It was selected at the 2019 DOK Leipzig Co-Promarket and the International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA)’s IDFA Academy. At the DOK Leipzig, it also earned Honourable Mention for the Best Female Director of the Saxon State Minister for the Arts.
양주연은 광주와 서울을 오가며 작업하고 있다. 학부는 방송영상을, 대학원에서는 여성학을 전공했다. 한국사회에서 ‘여성’이 서사화되는 방식과 역사가 되지 못한 기억에 관심이 많다. 서울역 앞 양동 쪽방촌에 대한단편 다큐멘터리 <양동의 그림자>(2013)를 시작으로 학교 비정규 청소노동자들을 다룬 <내일의노래>(2014), 외할머니의 80년 5월의 기억에 대한 <옥상자국>(2015)을 만들었다. <내일의 노래>는 제7회 부산여성인권영화제에서 우수상을, <옥상자국>은 제2회 사람사는세상영화축제에서 대상과 특별상을, 제13회 아시아나국제단편영화제에서 한국경쟁 대상을 수상했다. <양양>은 그녀의 첫 번째 장편 다큐멘터리이다. 본 작품은 2019년 라이프치히국제다큐멘터리영화제(DOK LEIPZIG) 코프로마켓과 암스테르담국제다큐멘터리영화제 이드파아카데미에 선정되었고, 닥라이프치히에서는 여성영화인에게 수여되는 최우수작품상에 특별 언급되었다.
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